پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   62941  | تاریخ خبر : 1395/10/04  | ساعت : 07:52

بررسی راهکارهای پیشرفت و توسعه کسب و کارها (3)

ستون های استراتژیک کسب و کار


نصر: در نوشتار قبل به طرح سوالات هوشمندانه به جای پاسخ های هوشمندانه  در قالب بحث راهبردی برای اتخاذ استراتژی مناسب و متناسب با کسب و کار با هدف رشد و توسعه اشاره شد.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

حال در این بخش به چهار ستون استراژی توسعه و رونق کسب و کار بر اساس مباحث راهبردی اشاره می شود. اکثر استراتژی ها بر پایه یکی از چهار ستون  اصلی مشتریان، محصولات، رقابت و اقتصاد شکل می گیرند که هر ستون رویکرد و دید متفاوتی را طلب می کند.باید پیش از برنامه ریزی و تدوین استراتژی مشخص کنید که محصول یا خدمات شما با تبعیت از کدام ستون می تواند به پیشرفت و توسعه چشمگیر با سرعت بیشتر دست پیدا کند.

ستون اول استراتژی توسعه کسب و کار عامل مشتری محور می باشد، اگر کسب و کاری مشتری محور دارید باید مسئله و یا نیاز مشتری را حل کنید،برند ایجاد کنید و امیتاز واگذار کنید. همواره به فکر مشتری باشید.به نظرات، عقاید و حتی شکایت های مشتری گوش داده و اهمیت قائل شوید.

ستون دوم استراتژی توسعه کسب و کارعامل محصول محور می باشد، تله بهتری بگذارید، یک دستگاه برای تولید محصول جدید تهیه کنید همواره به این فکر باشید که با خلق محصوص جدید هر از چند گاهی مشتری را شگفت زده کرده و سهم بیشتری از بازار را تا زمانیکه رقبا به شما برسند به خود اختصاص دهید.

ستون سوم استراتژی توسعه کسب و کار عامل رقابت محوری می باشد،جا افتاده ها معمولا به صورت انحصار چند محوری هستند و با تفاوت های ناچیز دنباله رو هم اند، تازه واردها نیز کاملا با رویکردهای جدید وارد کار می شوند.

ستون چهارم استراتژی توسعه کسب و کار عامل متمرکز بر اقتصاد است، صرفه به مقیاس به دست آورید، یعنی تولید با کمترین هزینه. که البته این ستون ازاستراتژی اگر با ضرافت و دقت خاصی اجرا نشود شکست و ورشکستی در پی خواهد داشت.به طور مثال خیلی از بنگاه های خودروساز بزرگ دلمشغول هزینه و صرفه به مقیاس شدند و تمرکز بر مشتری و کیفیت محصول را فراموش کردند و راه برای تازه واردهای ژاپنی باز گذاشتند.

 اما باید تاکید کرد که بواقع تدوین استراتژی برای کسب و کارها امری ساده و دم دستی نیست بلکه روند خاص خود را دارا  بوده و زمانبر می باشد و در عین حال اجرای استراتژی بسیار سخت تر از تشریح آن است. اما آنچه گفته می شود می تواند به عنوان یک جرقه تلقی شده و عاملی برای روشن شدن چراغ های بعدی باشد.

آنچه که بیان آن در مورد اتخاذ استراتژی به عنوان یک حقیقت لازم و ضروری بوده این است که هدف استراتژی خیلی ساده است،باید منبع رقابتی پیدا کنید که منجر به سودهای کلان شود که اگر این منبع رقابت اگرتاحدودی ناعادلانه هم باشد اشکالی ندارد که شاید باعث شود قانونگذاران و رقبا از شما متنفر شوند اما بدانید که بدون این کار شکست خواهید خورد.هر بنگاه می بایست در جایی سود اضافی ببرد تا زنده بماند این مامن سود کمک خواهد کرد تا هزینه های پروژه های را که به نتیجه نمی رسند و سرمایه گذاری هایی را که برای رسیدن به بلوغ وقت می برند بپردازید و تاثیر رقبا، مشتریان، مالیات دهندگان و کارکنانی را که همیشه به نظر می رسد بیشتر می خواهند و کمتر می دهند خنثی کنید.

پس همیشه به فکر تدوین استراتژی و برنامه ریزی با قابلیت تغییر برای کسب و کار خود باشید تا در صورت وقوع هر نوع اتفاق غیر قابل منتظره ای یک برنامه داشته باشید و از ورشکستگی و ضرر بگریزید.

*سید حسین هاشمی - کارشناس ارشد کسب و کار

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است