پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   62652  | تاریخ خبر : 1395/09/28  | ساعت : 07:48

بررسی راهکارهای پیشرفت و توسعه کسب و کارها (2)

مباحث راهبری با طرح سوالات هوشمندانه


نصر: در نوشتارقبل اشاره شد در فضای کنونی، صاحبان کسب و کارها برای بقا و پیشرفت باید اقدام به اتخاذ استراتژی و برنامه ریزی که قابلیت تغییر بر اساس وضعیت حاکم بر فضای سیاسی  و اقتصادی کشور داشته باشد بپردازند.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

حال به این موضوع پرداخت می شود که برای رونق کسب و کار خود نیازمند یک بحث راهبردی هستید.یعنی اینکه به جای داشتن پاسخ های هوشمندانه لازم است به طرح سوالات هوشمندانه در کسب و کار تحت مدیریت خود بپردازید.

فرآیند فرمول بندی راهبردی عمدتا درباره دیدن موارد از یک رشته زوایای دید متفاوت است و طرح سوالات دردست درباره هر زاویه دید.

هر زاویه دید نه تنها دید متفاوتی به شما می دهد بلکه ممکن است دیدی بدهد که با بقیه در تعارض باشد. هیچ پاسخ ساده ای وجود ندارد بنابراین بحث کردن مهم است و لازم است بتوانید هوشمندانه در آن شرکت کنید.

در هر نوع کسب و کاری که فعالیت می کنید فارغ از تولیدی یا خدماتی بودن آن با یک سری عوامل و موارد مشترک در ارتباط هستید.مشتریان، رقبا، محصول، مجاری و مسایل اقتصادی  جزو مواردی هستند که می توانند به عنوان اصلی ترین ارکان بحث راهبردی کسب و کار شما مورد بحث و بررسی قرار بگیرند.اینها پنج زاویه دید اصلی هستند که لازم است به آنها فکر کنید و در خصوص آنها سوالاتی هوشمندانه را طرح کرده و سپس برای آنها جواب پیدا کنید.در ادامه  به سوالاتی عمومی در خصوص پنج زاویه دید مطرح شده اشاره می شود که البته می توان در مورد هر نوع کسب و کار با تا توجه به نوع فعالیت به سوالات تخصصی تر نیز اشاره نمود.

ابتدا در مورد مشتریان باید به این سوالات پاسح دهید که آنها چه می خواهند؟آیا نیازهای برآورده نشده ای هست؟آیا می توانید قیمت گذاری یا محصول را به خاطر مشتریان تغییر دهید؟ چطور می توان بهتر در خدمت مشتریان بود؟از مشتریانی که فرار کرده اند چه چیزی می شود یاد گرفت؟

رقبا زاویه دید دیگری است که در مورد آن باید بررسی های لازم صورت گرفته و به این سوالات پاسخ داد که آیا آنها هیچ بخش یا بازاری را رسیدگی نکرده بر جا گذاشته اند؟آیا می توان مزیتی داشت که رقبا نتوانند تقلید کنند؟مزیت و برتری آنها چیست؟آیا آنها مامن سودی دارند که بتوان آن را نا امن کرد؟واکنش آنها به حرکت رقبایشان چیست؟ با چه سرعت و کیفیتی تقلید می کنند؟

زاویه دید دیگر در بحث راهبردی کسب و کار مجاری می باشد که جزو یکی از مهمترین موارد از آن یاد می شود و در خصوص آن باید جوابهایی برای این سوالات پیدا کنید.بهترین مسیر به سمت بازار برای یافتن مشتریان جدید چیست؟هزینه و کارآمدی هر مجرا چقدر است؟آیا هیچ مجرای جدید و شریک جدیدی برای آزمودن و ساختن وجود دارد؟

در مورد محصولی که تولید می شود به موارد بسیاری می توان اشاره کرد که در بحث راهبردی باید در وهله اول به این سوالات پاسخ داد آیا می توان محصول یا خدمات را برای بازار یا منطقه دیگری تطبیق داد؟آیا در دیگر بازارها یا از طرف رقبا پیشنهادهایی وجود دارند که بتوان از آنها چیزی آموخت؟ محصولات موجود چه اشکلاتی دارند؟ تقلید از محصولات تولید شده چقدر سخت و آسان است و چطور می توان از آن دفاع کرد؟آیا می توان محصولات کنونی را بسط و گسترش داد؟آیا فناوری های برهم زننده ای وجود دارد  که تهدید یا فرصت باشد؟

مسایل اقتصادی در بحث راهبردی نقش مهم و تاثیر گذاری در تدوین استرتژی ها ایفا می کند چرا که با بهبود و یا تضعیف وضعیت اقتصادی هر نوع کسب و کاری با چالش های خاص خود مواجه می شود.در خصوص  زاویه دید بحث راهبردی به این سوالات باید پاسخ دادهزینه خدمت رساندن و سود آوری بالقوه به هر بخش چقدر است؟آیا می توان به نحو پایدار کمترین هزینه را داشت؟چطور می توان با ساختار هزینه و قیمت گذاری بازی کرد تا بیشترین آسیب را به رقبا وارد کرد؟چطور می توان از تامین کنندگان و زنجیره تامین خود بهترین استفاده را برد؟چطور می توان به طرق مختلف هزینه های خود را کاهش داد؟

این موارد که از آنها به عنوان پنج اصل مباحث راهبردی کسب و کارها  یاد می شود میتوانند نقشه راهی برای تدوین استراتژی برای هر نوع کسب و کاری باشند که منجر به دست آوردن نگرشی نو خواهد شد و نگرش نو کلا کسب و کار را به مکان و دست آوردهایی جدید رهنمون می کند.

فراموش نکنید برای اینکه بتوانید در تدوین استراتژی برای کسب و کار خود موفق تر عمل کنید باید با توجه به نوع و حوزه فعالیت و محصول تولیدی خود به طرح سوالات هوشمندانه و تحصصی تر بپردازید. با یافتن پاسخ برای آنهاست که می توانید یک برنامه و استراتژی دقیق تری تدوین و اجرا نمایید.

*سید حسین هاشمی- کارشناس ارشد کسب و کار

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است