پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   62441  | تاریخ خبر : 1395/09/23  | ساعت : 08:20

گفت و گوی اختصاصی "نصر" با رئیس موسسه آموزش عالی نبی اکرم(ص):

جنبش دانشجویی جریان استکبار ستیزی است/ خط قرمزها در کشور فشرده تر شده اند/ ساختار اجتماعی ما، یک ساختار سالارمدار است


نصر: تحریریه نصر هفته گذشته میزبان دکتر محمد رضا میلانی رئیس موسسه آموزش عالی نبی اکرم(ص) بود. به گزارش نصر، به بهانه 16 آذر روز دانشجو ، وی به سئوالات خبرنگاران نصر پیرامون جنبش دانشجویی و چالش های موجود پاسخ داد.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش نصر، محمد رضا میلانی رئیس موسسه آموزش عالی نبی اکرم (ص) تبریز معتقد است: آژانس خبری تحلیلی نصر با شناخت مناسب دغدغه های مخاطبان خود گامی بلند در مسیر فعالیت رسانه ای منطقه برداشته است.

وی که در کارنامه فعالیت های سیاسی - اجتماعی خود حضور در مجلس شورای اسلامی را به عنوان نماینده مردم تبریز دارد هم اکنون مدیریت یکی از نخستین و پرجمعیت ترین موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی کشور را عهده دار است . به بهانه روز دانشجو؛ در گفت و گویی به چالش های موجود در این جنبش همچنین فضای دانشگاه های کشور بعد از گذشت 37 سال و اندی از انقلاب اسلامی پرداختیم . ماحصل گفت و گوی دو ساعته با دکتر محمد رضا میلانی به قرار زیر است که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

***

تحلیل و نگاه جنابعالی نسبت به یک رسانه دیجیتال و اثر گذاری اجتماعی رسانه های نوظهور در غالب رسانه های سایبری چیست؟

آنچه که من به عنوان یکی از مخاطبان نصر همیشه پیگیر اخبار در شبکه های اجتماعی هستم، رسانه دیجیتال نصر به راحتی با دغدغه مخاطبان آشنا است و ارتباط برقرار کرده است. کاملا به روز و به منابع اولیه اخبار دسترسی دارد. با سرعت بالا و گاها سریع تر ازدیگر خبرگزاری ها و همپا با خبرگزاری های سراسری فعالیت می کند.

ضمن سپاس از این نگاه عمیق تان به رسانه ها، روز دانشجوی امسال را سپری کردیم، جنابعالی نقش دانشجو در تحقق توسعه سیاسی را چگونه ارزیابی می کنید؟

در دوران نوجوانی وجوانی بنده تحولات وبحرانهای سیاسی واجتماعی عمیقی جهان را در بر گرفته بود ، مردم ایران  بخصوص قشر جوان نیز متاثر از تحولات جهانی وجریانات فکری داخلی سعی می کردند دست آورد های ضد استکباری خود را که در نهضت ملی شدن نفت بدست آورده بودند وبا کودتای آمریکایی 28 مرداد از دست رفته می دیدند بهر نحوی شده حفظ کنند .اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران در 16 آذر به دیدار نیکسون از ایران در حقیقت رو نمایی از یک جریان استکبار ستیزی بود، دانشجویان علیه نمود ونماینده استکبار واستثمار در داخل کشور، که همان رژیم شاهنشاهی بود  به پا خواستند، لذا جنبش دانشجویی در کشور ما از اول ماهیت عدالت خواهی وظلم ستیزی داشت .باید گفت این قشر متفکر ومتحول در طول تاریخ پر فراز ونشیب فعالیت های  خود به این نتیجه رسیده است که قدم اول برای دستیابی به توسعه پایدار در کشور بسط وگسترش عدالت همه جانبه است. 

با توجه به اینکه دانشجویان یکی از پیشقراولان تحولات سیاسی عصر معاصر ایران مطرح بودند، به نظر شما دانشگاه های امروزی تیز همچنان میزبان چنین دانشجویانی است؟

دانشجو همیشه یک قشر تحول خواه، متفکر، آزاد از تمامی قید و بند ها و فارغ از هر گونه وابستگی است. اغلب دانشجویان شرایط موجود را نمی تواند به راحتی متحمل شوند و نسبت به وضع موجود معترض اند. دانشجو یکی از موتور های حرکت جوامع به سمت پیشرفت است و این در حالیست که منابع تغذیه و اطلاع رسانی دانشجو تغییر پیدا کرده است. ساده ترین مطالبه، مطالبه دانشجویی است. دانشجویان به دلیل موتور فعال جامعه همیشه قشری تحول آفرین بوده است. بنده معتقدم که جنبش دانشجویی به معنی تمرین دموکراسی در کشورمان است. در مقایسه دهه امروزی با دهه 40، این تفاوت احساس می شود که چقدر منابع کسب اطلاع دانشجویان تغییر پیدا کرده و جنبش های دانشجویی، جنبش های ملی مذهبی و جنبش های غیر ملی مذهبی در آن دوران پر رنگ بود. :اجتماعی نباید شبیه سازی کرد وانتظار اتفاقات گذشته را داشت ، طبیعی است که انتظار داشته باشیم قشر دانشجوفعال سیاسی باشد. لیکن امروزه جریانات علمی بسیار تند تر و جهانشمول تر از جریانات سیاسی در محیط های آکادمیک شده اند.لذا طبیعی است که شاهد مشغله ومطالبات علمی در کنار تحرکات سیاسی باشیم ، ولی وقتی دانشجونمی تواند به حداقل های درخواست های صنفی خود دسترسی داشته باشد و جهت  حضور در دانشگاهها ومراکز علمی ومشارکت درپیشبرد علمی کشور الگوی خاصی برایش تعریف می شود ، معترض خواهد شد .

 

در مراکز علمی ما، مهم ترین چالشی که امروزه جنبش دانشجویی با آن مواجه است چیست؟

جنبش های دانشجویی در سال های 1332 کاملا پیشتاز بود و بقیه اقشار جامعه برای نمود تحول خواهی به دانشگاهی ها می پیوستند چرا که دانشگاه یک مکان برای جریان های فکری و فرهیخته است. وظیفه نیروهای پیشکسوت در عرصه های تحول خواه، سوق دادن جوانان به سمت نوع گرایی است. اگر این جریان ها و افکار فاخر در دانشگاه ها اتفاق نیافتد و تک صدایی در دانشگاه ها حاکم شود، طبیعی است که جنبش های دانشجویی برای تغییر و تحول اثر گذار نخواهد بود. احساس ما بر این است که دانشگاه ها خنثی نشده اند ولی در واقع خط قرمزها هستند فشرده شده اند. وقتی اقتصاد دولتی است و وقتی رسانه های ملی دولتی است و ... فشرده بودن خط قرمز ها بیشتر احساس می شود و این فشرده شدن خط قرمز ها میدان فعالیت را کم می کند.

به نظر جناابعالی راه تعالی حضور موثر دانشجویان در تحولات سیاسی و اجتماعی چیست؟

در دانشگاه ها باید مسائل سیاسی، علمی، فرهنگی و اقتصادی از هم تفکیک شوند و وقتی این قواء باهم تداخل پیدا کند، به نهاد های سیاسی تبدیل می شود. طبیعی است که هر کدام توانمند تر است به آن حاکم می شود بنابر این نباید انتظار داشته باشیم که در دانشگاه ها تک صدایی به وجود نیاید. برای تحولات اجتماعی نباید انتظار اتفاقات گذشته را داشت. طبیعی است که انتظار داشته باشیم دانشجو قشر سیاسی باشد. امروزه جریان های علمی یک جریان های بسیار تند تر و جهانشمول تر از جریان های سیاسی است. لذا طبیعی است که شاهد جریان های علمی در دانشگاه ها باشیم. باتوجه به اینکه امروزه مسائل فرهنگی و هنری در دنیا بسیار مطرح است، بنابراین چنین مسائلی نیازمند گسترش در دانشگاه ها است. در دانشگاه ها اقشار فعالی وجود دارند که به دنبال مسائل سیاسی و مطالبات سیاسی خود هستند.

پیش از این در خبرها آمده بود که جنابعالی وعده آغاز تدوین دایرة المعارف خبرنگاران را دارید این امر به کجا رسید؟

اگر قرار باشد کسی در حوزه تدوین دایرة المعارف هنرمندان، دانشمندان و خبرنگاران وارد شود، باید به کمک دانشگاه ها این مسیر را طی کند چرا که در دانشگاه ها، دانشکده های علوم اجتماعی، هنر، فنی مهندسی و... وجود دارد و باید از ظرفیت های آن ها نهایت استفاده را کرد. آنچه که در جامعه و استان ما مغفول مانده، مسئله خبرنگاران است. به عنوان مثال آذربایجان شرقی شامل چه تعداد خبرنگار، صاحبان فکر و قلم به دست است؟ برای شناسایی خبرنگاران باید به کجا مراجعه کرد؟ برای معرفی چهره خبرنگاران در حوزه های مختلف به دنیا و جهت تجلیل از آن ها از کجا باید پیگیر شد؟ بی تردید به یاری دانشگاه ها که در این مسیر نقش به سزایی دارند این راه به ما کمک خواهند کرد. : یکی از اولویت های کاری ما قبل از دولت سابق یعنی سالهای 86-87 پیگیری تاسیس موزه آموزش عالی در استان بود که متاسفانه امکانپذیر نشد.در حال حاضر علاوه بر آغاز کار بزرگ دایره المعارف خبرنگاران دو پروژه بزرگ در دست داریم که همزمان وبخوبی پیش می روند اولی مستند سازی آثار هنرمندان آذربایجان  است که در این مورد موفق شده ایم آثار یکی از بزرگان نقاشی استان ، استاد صدق روحی را تا مرحله تدوین پیش ببریم وامیدوارم بزودی چاپ ودر اختیار جامعه هنری ومردم قرار گیرد.و دومی تدوین دایره المعارف هنرمندان استان است که بخش اول آن به هنر نمایش وهنرمندان جوان اختصاص دارد که باجدیت در حال جمع آوری اطلاعات هستیم و با استقبال خوبی روبرو شده است. بنده فرصت را مغتنم شمرده واز همه دوستان عزیز هنرمند که در زمینه نمایش فعال هستند خواهش می کنم به سایت دانشگاه نبی اکرم مراجعه وفرم های مربوطه را تکمیل کنند. از طرف دیگر امیدواریم روز خبرنگار سال آتی به حد اقل دستاورد در دایره المعارف خبرنگاری برسیم. جای بسیار تاسف است که پیش کسوتان عرصه خبر وخبرنگاری که جوانی وعمر خود را در این راه گذاشته و با کمترین امکانات کار های بزرگی در استان انجام داده اند چشم از جهان فرو می بندند بدون اینکه  کمترین تقدیری از آنها بشود، باید در سدد حمایت از آنان باشیم . من معتقدم در اینگونه موارد باید کاملا نگاه صنفی وآکادمیک داشته باشیم واجازه ندهیم نگرش های سیاسی وجناحی این کار بزرگ را خدشه دار کند.البته شدیدا نیازمند حمایت تک تک دلسوزان و دست اندر کاران جامعه خبر وخبرنگاری بخصوص حضرتعالی  هستیم.

به عنوان یکی از سیاست گذاران و موسسان دانشگاه نبی اکرم (ص)، در مجموعه خودتان تا چه حدی فضا در قالب کرسی های آزاد اندیشی در اختیار دانشجویان قرار داده اید و شما از مسائل و مشکلات دانشجویان به عنوان برنامه ریزی و تدوین استراتژی استفاده کرده اید؟

متاسفانه ما از قدیم والایام به سالار منشی عادت کرده ایم. چرا که اغلب صحبت هایمان در خصوص پادشاهانی از قبیل نادرشاه، کوروش، شاه اسماعیل صفوی و در خانه هم از پدر سالاری و مادر سالاری و فرزند سالاری است. در واقع ساختار اجتماعی ما، یک ساختار سالارمدار است ولی در جوامع امروزی این خرد جمعی ست که  کار ساز است وبا فرهنگ سازی این مقوله شاهد تغییرات بزرگی خواهیم بود . ما می توانیم با سر بلندی ادعا کنیم که در موسسه آموزش عالی نبی اکرم توانسته ایم در حد بسیار زیادی این موضوع را جا بیندازیم واکثر موفقیت هایمان چه در تصمیم گیری های کلان راهبردی وچه درسطح اجرایی و در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی ،مدیون بهره گیری از خرد جمعی هستیم. نمونه بارز آن فعالیت  بسیار گسترده ای است که به کمک کانون های دانشجویی انجام می شود که مسلما در اخبار علمی فرهنگی کشور شاهد موفقیت بی نیز آنها هستید. بنده امید وارم بزودی بتوانیم برنامه ریزی ، مدیریت واجرای  برخی دیگر از فعالیت های مهم دانشگاهمان را مانند جشن های  فراغت از تحصیل و سرآغاز وحتی جشنواره استعداد یابی را به کانونهای دانشجویی بسپاریم، واز آنها حمایت کامل به عمل بیاوریم. از طرف دیگر سیستم نظارت وارزیابی ما که اخیرا فعالیتش را بسیار گسترده کرده است وظیفه نیاز سنجی وارزیابی فعا لیت های مختلف و بررسی میزان انطباق آن با اهداف برنامه راهبردی مان  را به عهده دارد .افرادی که در موسسه آموزش عالی نبی اکرم تصمیم گیر هستند افرادی به روز و فرهیخته اند . ما عقیده داریم که رسالت اصلی دانشگاه در همه زمینه ها ایجاد فرهیختگی است.دانشگاه محل تجمع دانشمندان است و ما موظفیم به این وظیفه خطیر عمل کنیم . ما قبل از دولت نهم به مرحله ای رسیده بودیم که تصمیم داشتیم به مرکز تضارب افکار در استان تبدیل شویم که متاسفانه ممکن نشد. طی سه سال گذشته و با توجه به فضای اجتماعی خوب ایجاد شده توانستیم تا حدودی خود را باز یابی کنیم، و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک نقشی اساسی  و آکادمیک درتبیین ، تعمیق وگسترش جریانهای فکری مختلف در استان داشته باشیم. 

تعدد رشته ها و مراکز دانشگاهی به عنوان کم رنگ شدن دغدغه کنکور یک مزیت تلقی می شود. بر اساس آمارها، قریب اتفاق بیکاران جامعه جزء قشر تحصیل کرده هستند. به نظر جنابعالی چه راهکاری برای تکرار نشدن این جریان می اندیشید تا دانشجویان سال های آتی با بحران بیکاری کمتر مواجه باشند؟

در جامعه باید فضا و میدانی برای کارآفرینی ایجاد شود تا صنعت و خدمات شغل را به وجود آورند. افرادی که اذهان فرهیخته ای دارند، نیز باعث شکوفایی اقتصاد در کشور هستند. اگر زمانی افکار اجازه رشد و نمو را داشته باشد و صرف بیان و راست گفتن ها عبور از خط قرمز تلقی نشود، مشکلات ساختاری اقتصاد کشور حل می شود.

 

ما در یک دهه اخیر شاهد تعدد مراکز علمی و دانشگاه ها در سطح شهر ها و استان ها بودیم. آیا این یک مسیر صحیحی است یا خیر؟ به نظر شما تعدد دانشگاه ها زمینه ساز ایجاد بحران نیست؟


    در مستندات برنامه چهارم در بخش آموزش عالی شاهد برنامه ریزی بسیار دقیقی در زمینه رشد وتوسعه تک تک دانشگاهها ی دولتی وغیر دولتی ، آزاد وحتی دانشگاههای وابسته به سایر سازمان ها در حوزه های مختلف  هستیم.میزان رشد وتوسعه آنها دقیقا مشخص شده بود. وزارت علوم برنامه توسعه همه دانشگاههای دولتی را تدوین وامضاء کرده بود یعنی معلوم بود مثلا فلان دانشگاه بزرگ یا کوچک تا افق 1404 چه رشته هایی را ایجاد می کند وبه چه فضایی نیاز دارد وچه اعتباراتی باید هزینه شود. در حال حاضر این اسناد در آرشیو وزارتخانه موجود است حتی تکلیف دانشگاه پیام نور وجامع علمی کاربردی ، دانشگاه آزاد وموسسات غیر دولتی مشخص شده بود.ولی متاسفانه دولت نهم نه تنها به بودجه سالیانه که مجلس تصویب کرده بود ، احترام قائل نشد و اجرا نکرد، بلکه برنامه چهارم را هم حد اقل در بخش آموزش عالی اجرا نکرد.و به جای آن سیاست مهار دانشگاه آزاد را در پیش گرفت چون تصور میکرد دانشگاه آزادمی تواند به یک شبکه گسترده اجتماعی تبدیل شود که با در آمد بسیار گزاف وبدون نظارت ومالکیت ساختمانها وزمینها و واحد های آموزش عالی با دانشجویان اساتید وکارکنان (قشربالقوه تحول آفرین) در اقصا نقاط کشور می تواند تاثیر بسزایی در جامعه وبخصوص بخش سیاسی به وجود آورد .لذا برای جلوگیری از رشد دانشگاه آزاد وعلیرغم اینکه کاهش داوطلبین آموزش عالی با توجه به هرم جمعیتی کشور  کاملا پیش بینی شده بود، دو سیاست را در پیش گرفت اول گسترش بی رویه دانشگاه های دولتی وغیر دولتی حتی خارج از ماموریت های محوله در اساسنامه شان  وتحت شعار عجیب وغریب " کیفیت محصول کمیت است" یعنی هر تعداد دانشجو بیشتر شود امکان داشتن فارغ التحصیلان با کیفیت با لا خواهد رفت . دوم تلاش برای ایجاد مدیریت واحد در آموزش عالی کشور. نتیجه این دو سیاست چیزی است که امروز شاهد آن هستیم .بنده با توجه به ارتباطی که با بدنه کارشناسی  ومدیریت وزارتخانه دارم سنگینی ساماندهی مجددآموزش عالی کشو را کاملا شاهدم. متاسفانه اتفاقاتی افتاده که به این زودی ها قابل ترمیم نمی باشد وعواقبی دارد که در اینجا مجال گفتن آن نیست. 

 

* گفت و گو از: سحر مغفرت

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است