پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   62080  | تاریخ خبر : 1395/09/16  | ساعت : 11:00

امن الهی در گفتگوی اختصاصی با «نصر» تاکید کرد:

لزوم ورود سازمان بازرسی کل کشور به پرونده خصوصی سازی صنایع/ سازمان خصوصی سازی به صنعت استان آسیب زده است


نصر: معاون قضایی رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی خواستار ورود سازمان بازرسی کل کشور به سوءجریانات و تخلفات احتمالی در پرونده خصوصی سازی صنایع آذربایجان شرقی شد.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش سرویس اقتصادی نصر، "عزیز امن الهی" معاون قضایی و برنامه ریزی رئیس کل دادگستری و همچنین رئیس اداره تصفیه امور ورشکستگی آذربایجان شرقی است که عملکرد وی و همکارانش در احیای دوباره شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران و خودروسازی رخش خودرو دیزل موجب تحسین فعالان صنعتی و اقتصادی آذربایجان شرقی شده است.

«اداره تصفیه امور ورشکستگی» یکی از زیر مجموعه های مهم قوه قضائیه است که وظیفه آن تصفیه و پالایش بدهی شرکت های ورشکسته به افراد حقیقی و حقوقی مطابق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است.

پس از مشکلات اخیر اقتصادی در سال های گذشته و با بحرانی شدن اوضاع کارخانه های واگذار شده به بخش خصوصی نا اهل، نقش اداره امور ورشکستگی در جامعه و اقتصاد کشور ملموس تر شده و در دو پرونده اخیر ماشین آلات صنعتی و رخش خودرو دیزل بیشتر به چشم آمد.

رئیس اداره تصفیه امور ورشکستگی و معاون قضایی رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی در گفتگویی یک ساعته به سوالات خبرنگار «نصر» در خصوص مسائل مختلف این حوزه پاسخ داده است.

***

* آقای امن الهی، بفرمایید چند پرونده شرکت های ورشکسته مثل ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی و رخش خودرو دیزل روی میزتان قرار دارد؟

من ابتدا از «نصر» تشکر می کنم که مشکلات صنعت استان را رصد و تحلیل می کند و در جهت ارتقای صنعت استان تلاش می کند و از شما و همکارانتان تشکر می کنم. در رابطه با پرونده های ورشکستگی واحدهای استان نردیک نزدیک 19 شرکت ورشکسته داریم که پرونده آنها در دست اقدام است، اما هیچ کدام در حد شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران نیستند. اینکه اداره تصفیه به این کار ورود کند و به جای تعطیل کردن کارخانه و بیکار کردن کارگران، مشکلات را حل و دوباره واحد صنعتی ورشکسته را راه اندازی کند در سطح کشور بی نظیر است که شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران نمونه بارز آن است که حکم ورشکستگی آن رسما صادر شده بود. در مورد شرکت رخش خودرو دیزل اجازه ندادیم کار این شرکت به صدور حکم ورشکستگی برسد، اما این شرکت 2 هزار  158 نفر طلبکار داشت که خوشبختانه با تدابیر و حمایت های بی دریغ رئیس دادگشتری و مسئولان استان مشکل این شرکت حل شد که جای دارد از یکایک آن ها تشکر کنم که هماهنگی بی نظیری برای پیشبرد کارها انجام دادند. مسئولان استان، معاونان استاندار و شخص استاندار بارها و بارها مستقیما پیگیر کار ماشین الات صنعتی تراکتورسازی و شرکت رخش خودرو دیزل شدند.

DSC_1335.jpg

* حالا شرکت رخش خودرو دیزل در چه وضعیتی قرار دارد؟

این کارخانه هم اکنون فعال است و تا کنون بالای 15 میلیارد تومان از مطالبات مشتریان رخش خودرو دیزل با تحویل خودرو وصول شده است و باز هم قطعات و مواد اولیه شرکت در گمرک وارد کارخانه شده و خودروها تولید و تحویل مشتریان می شوند. همچنین 20 درصد سود برای طلبکاران رخش خودرو دیزل در نظر گرفته شده است و جای هیچ نگرانی برای مشتریان این شرکت که خودروی خود را دیر تحویل خواهند گرفت وجود ندارد؛ درست مثل اینکه در بانک سپرده گذاری کرده اند. قطعات در اختیار شرکت که بناست به خودرو تبدیل شود، بیش از 1.5 برابر مطالبات مشتریان است. هجمه ای که به شرکت شده بود، موجب تعطیلی کارخانه شد و طلبکاران هم با حکم قضایی تنها به یک سوم پول خود می رسیدند که حالا پس از فعال شدن دوباره کارخانه رخش خودرو دیزل هم به اصل پول و سود خود می رسند. این روند که با تدبیر و هماهنگی مسئولان قضایی و اجرایی استان انجام شده، می تواند در کل کشور به عنوان یک الگو مطرح شود.

* آقای امن الهی، از تلاش های شما و همکارانتان تشکر می کنم. من از رخش خودرو دیزل بازدید کردم و دیدم که خط تولید این شرکت دوباره فعال شده؛ تعدادی از فعالان صنعتی ضمن تقدیر از تلاش های شما می گویند دادگستری استان در تحقق اقتصاد مقاومتی باید الگوی سایر دستگاه های مسئول باشد.

امن الهی:

هدف ما از تلاش برای حل مشکلات رخش خودرو دیزل و ماشین آلات صنعتی کمک به اقتصاد و صنعت کشور و جلوگیری از بیکاری کارگران این دو مجموعه بود.

خیر، شما لطف دارید؛ این ها لطف خداوند است. امروز در این وضعیت اقتصادی جامعه بیکاری 100 نفر جوان شوخی نیست که اجازه بدهیم چنین اتفاقی بیافتد. اینکه نان آور 100 خانواده سر کار خود برگشته برای همه ما کافی است. هدف ما از تلاش برای حل مشکلات رخش خودرو دیزل و ماشین آلات صنعتی کمک به اقتصاد و صنعت کشور و جلوگیری از بیکاری کارگران این دو مجموعه بود، در عین اینکه طلبکاران رخش خودرو دیزل نیز به 1.5 برابر طلب خود از این شرکت دست یافتند و دیگر خود را مال باخته نمی بینند. در حالی که ما می توانستیم روال قانونی و قضایی را در خصوص این دو شرکت پیش بگیریم، اما ما فکر می کنیم چطور باید از سرمایه های صنعتی و انسانی استان حفاظت کنیم در حالی که حدود 80 میلیارد تومان در رخش خودرو دیزل سرمایه گذاری شده است و به راحتی این مجموعه بزرگ تعطیل شده بود. خوشبختانه با حمایت و تدبیر مسئولان استان این سرمایه کشور دوباره احیا شد.

* ظاهراً قراردادهای جدیدی هم در راه است تا شاهد گسترده تر شدن فعالیت صنعت خودروسازی در استان باشیم.

بلی، با سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور هم قراردادی منعقد شده تا 1000 دستگاه از کامیون های تولیدی این شرکت جایگزین خودروهای فرسوده کشور شود که 70 درصد آن بصورت وام خواهد بود. همکاری های رخش خودرو دیزل با شرکت کاماز هم گسترش پیدا می کند و با اجرایی شدن این توافق ها 300 کارگر جدید توسط این کارخانه جذب خواهند شد. لازم است در اینجا از تلاش های همکارانم تشکر کنم؛ آقای محمد ایمانی به عنوان یکی از کارشناسان زبده دادگستری زحمات زیادی برای احیای شرکت رخش خودرو دیزل کشیده اند و در روزهای رمضان تا پاسی از شب در کارخانه کارها را پیش می بردند و در اینجا لازم می دانم از زحمات ایشان قدردانی کنم.

DSC_1332.jpg

* در خصوص آخرین وضعیت شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران هم توضیح بدهید و اینکه گروه تراکتورسازی ایران چه زمانی به صورت دائمی مدیریت این شرکت را بر عهده خواهد گرفت؟

امن الهی:

ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران یکی از برندهای بزرگ و مطرح صنعتی کشور است که به واسطه بی تدبیری مدیران گذشته آن دچار بحران شده بود.

در خصوص وضعیت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران که حکم ورشکستگی آن داده شده، وظیفه قانونی ما این بود که اول آذر سال گذشته که این شرکت را تحویل گرفتیم، تکلیف قانونی ما به عنوان مدیر تصفیه این بود که این شرکت را پلمپ کرده و صورت اموال آن را برداشته و با فروش آن مطالبات طلبکاران را پرداخت کنیم، اما 284 کارگر این شرکت و باضافه اینکه ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران یکی از برندهای بزرگ و مطرح صنعتی کشور است که به واسطه بی تدبیری مدیران گذشته آن دچار بحران شده بود و زمانی که ما ماشین آلات صنعتی را تحویل گرفتیم، 10 ماه کارگران حقوق نگرفته بودند و 284 کارگر را نمی توانستیم با پلمپ کارخانه آن ها را بیکار کنیم، سهامدار اصلی شرکت را دعوت کردیم و وضعیت شرکت را که حکم آن "ورشکستگی به تقصیر و تقلب" بود و عواقب این حکم را به آن ها گوشزد کردیم که از 3 تا 5 سال برای اعضای هیات مدیره زندان بود و آن ها هم ضمن همکاری با ما نزدیک 3 میلیارد تومان به شرکت تزریق مالی کردند. ما هم کارخانه راه اندازی کردیم و حقوق معوقه کارگران را پرداخت کردیم. تعدادی را هم با پرداخت مطالبات سنواتی شان بازنشسته کردیم. این شرکت هم طی قراردادی به گروه تراکتورسازی ایران با مبلغ ناچیزی تا یک سال اجازه داده شده است و پرداخت کلیه حقوق کارگران و راه اندازی کارخانه بر عهده آن ها گذاشته شده است. هدف ما از این کار جلوگیری از تعطیلی این کارخانه بزرگ و بیکار نشدن کارگران آن بود که خوشبختانه از 1 مرداد سال جاری این شرکت به گروه تراکتورسازی ایران واگذار شده و فعال است، اما هنوز به صورت قطعی به تراکتورسازی واگذار نشده و بعد از ارزیابی های مالی و صدور رای قطعی اداره تصفیه طی مزایده ای به صورت دائمی واگذار خواهد شد.

* شما این شرکت را با چه شرایطی واگذار خواهید کرد؟

واگذاری دائمی شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران طی شرایطی و با اخذ تضمین های محکم برای ادامه فعالیت و توسعه کارخانه انجام خواهد شد تا بار دیگر مشکلات گذشته تکرار نشود. همین حالا هم ما به گروه تراکتورسازی اجازه نداده ایم حتی یک کارگر تعدیل شود، مگر اینکه خودش بخواهد.

DSC_1329.jpg

* آقای امن الهی، هیات مدیره گروه تراکتورسازی ایران خریداری سهام و بازگشت دوباره شرکت ماشین آلات صنعتی به این گروه را مصوب کرده است.

اهلیت گروه تراکتورسازی ایران برای ما محرز است و ما در شرایط برابر در مزایده ای که برگزار خواهیم کرد مایل هستیم شرکت ماشین آلات تراکتورسازی به این گروه واگذار شود. در هر حال واگذاری این شرکت با بررسی اهلیت و صلاحیت خریدار انجام خواهد شد.

* در سال های گذشته واگذاری صنایع بزرگ استان به بخش خصوصی چالش برنگیز شده است. اخیراً معاون استاندار آذربایجان شرقی گفته است که از 28 واحد بزرگ صنعتی واگذار شده، 20 واحد مشکل دار هستند و این کارخانه ها دست افراد نا اهل افتاده اند. به نظر شما چرا این اتفاق افتاده است؟

متاسفم، در واگذاری صنایع اولویت اول ما باید بررسی اهلیت و صلاحیت خریدار باشد که اصلا کسی که می خواهد کارخانه ای بزرگ و تاثیرگذار در صنعت و اقتصاد کشور را خریداری کند، واقعا اهل کار و تولید هست و سررشته ای از صنعت دارد یا خیر؟ یا خدای نکرده قصدهای دیگری در سر دارد؟ سازمان خصوصی سازی باید در وهله اول این مسائل را در واگذاری صنایع به بخش خصوصی در نظر بگیرد تا اتفاقات تلخی که در گذشته برای کارخانه های واگذار شده اتفاق افتاده تکرار نشود. بررسی اهلیت افراد اصلی ترین مسئله در واگذاری صنایع باید باشد، نه اینکه چشم بسته هر کس مشتری کارخانه ای در حال واگذاری باشد و پول هم داشته باشد، یک شبه صاحب کارخانه شده و هر کاری که دلش خواست انجام دهد. کارخانه ای مثلا به بزرگی ماشین آلات صنعتی که توسط همین سازمان خصوصی سازی واگذار شده بود، اگر این مسائل در هنگام واگذاری مورد توجه قرار گرفته بود، الان با این همه مشکل دست و پنجه نرم نمی کردیم.

DSC_1341.jpg

* آقای امن الهی، متاسفانه رئیس سازمان خصوصی سازی چنین دیدگاهی ندارد و در مصاحبه ای که با ما انجام داده، تاکید کرده است که هر کس پول داشته باشد می تواند مثلا گروه ماشین سازی را از سازمان خصوصی سازی خریداری کند! ما شاهد بحران در کارخانه های واگذار شده به بخش خصوصی هستیم و متاسفانه کارخانه ای مانند بنیان دیزل پس از واگذاری تعطیل و تغییر کاربری داده شده است.

امن الهی:

متاسفانه عملکرد مسئولان سازمان خصوصی سازی به صنعت استان آسیب زده و هم به قشر آسیب پذیر کارگران ضربه وارد می کند.

دوباره تاکید می کنم بررسی اهلیت خریداران باید جزو اولویت اصلی مسئولان سازمان خصوصی سازی باشد. متاسفانه عملکرد مسئولان این سازمان به صنعت استان آسیب زده و هم به قشر آسیب پذیر کارگران ضربه وارد می کند. مسئولین محترم سازمان خصوصی سازی اولویت اولشان باید بررسی اهلیت و هدف خریدار باشد تا شاهد تعطیلی و تبدیل و تغییر کاربری کارخانه های واگذار شده نباشیم. متاسفانه بعضاً آدم گاهی مطالبی را می شنود که کارخانه های استان به ثمن بخس فروخته شده که خریدار حتی پول زمین کارخانه را هم نداده است.

* به نظر شما آیا لازم هست که سازمان های نظارتی به بحث پر چالش واگذاری های انجام شده ورود پیدا کنند؟

مسلما همین طور است. به نظر من سازمان های نظارتی و امنیتی باید به مسئله واگذاری های انجام شده صنایع استان و تخلفات احتمالی ورود پیدا کند. مثلا در همین شرکت ماشین آلات صنعتی ارزیابی که ما انجام دادیم با ارزیابی که در گذشته انجام شده بود، قیمت کارشناسی 4 برابر فرق داشته است. خب هر دو را کارشناس با حداکثر  یک یا دو سال انجام داده است. این ها حاکی از این است که ما باید به صرف اظهار نظر تنها یک کارشناس اکتفا نکنیم. صنایعی که واگذار می شود متعلق به مردم و بیت المال کشور است و چنین عملکردهایی در واگذاری صنایع مادر استان به افراد نااهل به اعتماد مردم به دولت ضربه وارد می کند و هم به صنعت استان ضربات جبران ناپذیری وارد می کند و باید از اتفاقات گذشته درس بگیریم و اجازه ندهیم عده ای فرصت طلب و نااهل در قالب سرمایه گذار و بخش خصوصی به صنعت و اعتماد مردم ضربه وارد کنند و به دنبال منافع شخصی خود باشند.

امن الهی:

چنین عملکردهایی در واگذاری صنایع مادر استان به افراد نااهل به اعتماد مردم به دولت ضربه وارد می کند.

* به نظرتان دستگاه قضایی چگونه می تواند وارد این مسئله شده و به اصلاح اشتباهات گذشته کمک کند؟

سازمان بازرسی یکی از زیرمجموعه های قوه قضائیه است و یکی از وظایف اصلی آن نظارت بر عملکرد سازمان خصوصی سازی در واگذاری شرکت های دولتی و صنایع کشور به افراد و بخش خصوصی است و اگر سوء جریانی و تخلفی بوده باشد، حتما این اختیار را دارند که جلوی آن را گرفته و با متخلفان برخورد قانونی کنند.

DSC_1361.jpg

* از تلاش های شما تشکر می کنم. در پایان اگر توضیح و مطلب دیگری دارید، بفرمایید.

من باید از همکارانم و همکاری مسئولان استان با ما تشکر کنم و انصافاً رئیس کل دادگستری استان با دید باز از صنایع و سرمایه گذاری ها در استان حمایت می کنند و در هر جایی تا جایی که ممکن است حمایت بی دریغی از سرمایه گذاری ها انجام شده است. در آخر بحث من این هست که در چنین مواردی مسئولان استان وظیفه دارند ورود پیدا کنند و طبق قانون حمایت از صنایع پیش بینی شده است اگر در واحدی علت عدم موفقیت ضعف مدیریت آن است، دستگاه مربوطه می تواند حتی برای آن مدیر تعیین کند تا مانع ضرردهی، تعطیلی و ورشکستگی آن شود. در سفری که به ژاپن داشتیم، در بحث ورشکستگی سیستمی به عنوان ADR داشتند که شرکت هایی که وضعشان به هم می خورد برای آنکه از ورشکستگی آن جلوگیری کنند و از تبعات اجتماعی آن بکاهند، سیستم های حمایتی ورود پیدا کرده و با معرفی مدیر و ارائه تسهیلات از آن شرکت حمایت می کردند. متاسفانه در کشور ما کافی است خبر کوچکی درز کند که وضع فلان شرکت خوب نیست و بالافاصله بانک ها از ارائه تسهیلات خودداری می کنند! خوشبختانه در مورد رخش خودرو دیزل 3 میلیارد تومان وام جدید تصویب کردند و ما هم آن را تضمین کردیم تا هم روند تولید در این شرکت سرعت بگیرد و هم بانک ها و طلب کاران به پول خود برسند.

* گفتگو از محمد سهرابی

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (1)

با سلام وتشکر ازنصر از انعکاس خبر از قوه قضاییه خواهش میکنیم پرونده قضایی شرکت راهرچه زودتر حل کنند واز زحمات آقای امن الهی و استاندار محترم کمال تشکر را دارییم با سپاس
11:16:20 1395/09/17
کارگر ماشین آلات
  

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است