پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   32024  | تاریخ خبر : 1394/02/10  | ساعت : 21:09

گزارش/

تکمیل آزادراه تبریز – سهند در انتظار تخصیص اعتبار و پایان تناقض گویی‌های مسئولان


نصرنیوز: یکی از مهم ترین پروژه های مهم و ملی که در حدفاصل بین شهر جدید سهند و تبریز قراردارد اتوبان و یا شاید بزرگراهی است که این دو شهر را به یکدیگر وصل کرده و زمان سفر بین دو شهر را بیش از 50 درصد کاهش می دهد.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش نصرنیوز به نقل از ایسنا، علی رغم ملی بودن این پروژه و وعده های رنگین مسئولان، هنوز هم مردم آذربایجان شرقی و به ویژه دو شهر تبریز و سهند در انتظار روزی هستند که تحقق یکی از آرزوهای چندین ساله خود یعنی تکمیل صددرصدی آزادراه تبریز- سهند را نظاره گر باشند.

پیمانکار پروژه تبریز- سهند در این خصوص می گوید : پروژه تبریز- سهند در سال 1372 جز پروژه های ملی قرار گرفته و برای آن ردیف بودجه ملی نیز در نظر گرفته شده است.

اسماعیل برزگر می افزاید: متاسفانه به دلیل بد قولی های برخی مسئولان در گذشته و عدم پیگیری مناسب نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، اجرای این پروژه با گذشت بیش از 10 سال از تصویب آن هنوز، به صورت کامل اجرا نشده است.

وی ادامه می دهد: بهره برداری به موقع از این پروژه می توانست در سال های گذشته و حال، حجم ترافیک موجود در حد فاصل تبریز- سهند و بالعکس را کاهش داده و حتی باعث جلوگیری از وقوع تصادفات و سوانح رانندگی در این منطقه شود.

پیمانکار پروژه شهر جدید سهند ابراز می کند: به طور میانگین در این مسیر، هر روز یک حادثه رانندگی اتفاق می افتد که تنها مقصر آن، خلف وعده ها و دست دست کردن های مسئولان است.

 برزگر می گوید: دولت تدبیر و امید مدعی است که از تمامی طرح ها  و پروژه هایی که قابلیت بهره برداری دارد، حمایت می کند تا هرچه سریع تر تکمیل شود ولی متاسفانه از این پروژه ملی تا کنون نه در دولت قبلی و نه در دولت فعلی، حمایت چندانی نشده است.

وی می افزاید: با اعتبار سه میلیارد تومانی چگونه می توانم این پروژه را که به بیش از80 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تکمیل کنم؟

وی ادامه می دهد: متاسفانه مسئولان ذیربط  در حوزه راه و شهرسازی، فرصت پاسخگویی به جواب های مکرر ما را ندارند!

کدام قانون می گوید زمین را کارفرما تملک می کند ؟

پیمانکار پروژه ملی تبریز- سهند با بیان اینکه تا کنون برای این پروژه مهم از دولت 2.5 میلیارد تومان دریافت کرده ام تصریح می کند : مسئولان، حتی زمین های اطراف این بزرگراه را هم تملک نمی کنند تا از این طرق، مطالبات ما را بپردازند.می خواهند خودمان زمین های مسیر بزرگراه را تملک کنیم. در کدام قانون آمده که کارفرما، زمین را تملک می کند تا به مطالبات خود دست یابد؟!

وی می افزاید: بابت پروژه هایی که اجرا کرده ایم از دولت و بخصوص وزارت راه و شهرسازی، میلیاردها تومان طلب داریم ولی به خاطر تامین امنیت سفر درون شهری بین تبریز- سهند و بالعکس با در نظر گرفتن تمامی مشکلات، اجرای پروژه را متوقف نکرده ایم.

 ادعای پیمانکار: آزادراه تبریز- سهند 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

برزگر با بیان اینکه این پروژه در حال حاضر، 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ادامه می دهد: به خداوند احد و واحد قسم، حتی برای تهیه نهار کارگران این مجموعه، قرض گرفته ام.

وی با انتقاد شدید از عملکرد تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قبال این پروژه ملی خاطرنشان می کند: آیا تخصیص اعتبار به این پروژه ملی ارجحیت دارد یا جاده تبریز- اسپیران که با تاکیدات و سفارش نماینده مجلس، تخصیص اعتبار داشته است؟

وی تصریح می کند: اگر نمایندگان، تمامی تلاش خود را برای جذب اعتبار به این پروژه به کار نگرفته اند، در حق مردم تبریز و سهند، خیانت کرده اند.

پیمانکار پروژه تبریز- سهند اظهار می کند: اگر مسئولان نمی خواهند، این پروژه به دست شرکت ما تکمیل شود، تمامی مطالبات و حقوق قانونی ما را پرداخت کنند.بدون دریافت مطالبات شرکت، پروژه را به هیچ شخص حقیقی و یا حقوقی تحویل نمی دهیم.

 

تعدادی از ماشین آلات شرکت توقیف شده است

برزگر می گوید: در سال های گذشته به دلیل بدهی هایی که داشته ایم، 12 دستگاه ماشین شرکت به ارزش بیش از چهار میلیارد تومان، توقیف شده است.

وی می افزاید: دولت در ارتباط با پروژه تبریز- سهند تنها به 20 درصد از تعهدات مالی خود عمل کرده است.

 وی با بیان اینکه برآورد و پیشنهاد دولت وقت برای اجرا و تکمیل کامل این پروژه، بدون احتساب هزینه پل های خاص، 40 میلیارد تومان بود ادامه می دهد: 20 میلیارد تومان، هزینه پل های خاص این پروژه و 60 میلیارد هم هزینه تعدیل سالیانه است.

شرط پیمانکار آزادراه تبریز- سهند برای دولت!

برزگر تصریح می کند: اگر 15 میلیارد تومان از مطالبات شرکت، توسط دولت تا اوایل خرداد ماه سالجاری پرداخت شود تا پایان سالجاری، چهار کیلومتر باقی مانده جاده را نیز آسفالت می کنیم.

وی با بیان اینکه این پروژه را با اشتغال بیش از 350 نفر از مردم و به ویژه جوانان منطقه آغاز کردیم می گوید: در حال حاضر 60 نفر در این مجموعه فعالیت می کنند و بقیه کارگران به دلیل نبود کار و عدم پرداخت مطالبات، از کار بیکار شده اند.

وی ادامه می دهد: وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به استان آذربایجان شرقی و در بیت نماینده ولی فقیه در استان، حضرت آیت الله مجتهد شبستری دستور داد که چهار میلیارد تومان، اعتبار به این پروژه تخصیص یابد ولی تا امروز حتی چهار ریال به دست ما نرسیده است.

 

مدیر کل راه و شهرسازی: جاده تبریز- سهند 48 درصد پیشرفت فیزیکی دارد!

مدیرکل راه وشهرسازی آذربایجان شرقی  نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می گوید: آزادراه تبریز – سهند در دو قطعه اجراء می گردد. قطعه یک آن بطول 15 کیلومتر از اتوبان شهید کسایی تبریز در سال 1390 به شرکت بتن سازه آذربایجان بعنوان پیمانکار با مبلغ قرارداد اولیه 395 میلیارد ریال واگذار شده که در حال حاضر در دست اجراست.

توحید اخلاقی پیشرفت فیزیکی این پروژه ملی را 48درصد اعلام می کند و می افزاید:از سال شروع تا کنون بیش از 250 میلیارد ریال بصورت وضعیت های پیمانکار و خرید ماشین الات پرداخت شده است.

وی ابراز می کند: 25 میلیارد ریال از اعتبار تخصیصی در سال 93 که 35 میلیارد ریال بود به پیمانکار پرداخت شده است.

توقیف ماشین آلات،اخراج کارگران و توقف اجرای پروژه صحت ندارد

این مقام مسئول در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی (شرکت ساخت و توسعه راهها) از بابت کارکرد به این شرکت بدهی دارد می افزاید: توقیف تعدادی از ماشین آلات این شرکت، اخراج بیش از 200 کارگر و توقف اجرای پروژه صحت نداشته چرا که تا کنون در خصوص این سه موضوع، گزارشی به اداره کل راه و شهرسازی استان واصل نشده است.

 اخلاقی ادامه می دهد: با تمهیدات انجام یافته توسط این اداره کل و وزارت راه و شهرسازی و با مشارکت شرکت عمران شهر جدید سهند مقرر گردیده با واگذاری زمین در شهر جدید سهند در عوض مطالبات پیمانکار، اجرای پروژه تسریع می شود.

وی با بیان اینکه با پیمانکار این پروژه، هیچ مشکل و اختلافی نداریم تصریح می کند:  با حل مشکل اعتباری پروژه، پیمانکار با جدیت کار خود را ادامه خواهد داد.

زمان بهره برداری از آزاد راه تبریز- سهند. سال 94 یا 96 ؟

وی خاطر نشان می کند: اگر اعتبار پروژه به مبلغ 700 میلیارد ریال در سال 94 و 95 تامین شود این پروژه در هفته دولت سال 96 تکمیل و به بهره برداری می رسد.

اخلاقی ادامه می دهد:  در صورت تامین کامل اعتبار در سال 94، می توانیم  شاهد اتمام پروژه در سال 94 نیز باشیم.

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مردم استان و به ویژه تبریز انتظار دارند که تمامی مسئولان استان اعم از نمایندگان مجلس، استاندار و مدیر کل راه و شهرسازی تمامی تلاش خود را برای جذب اعتبارات وعده داده شده در دولت قبلی و دولت فعلی به کار گیرند تا با بهره برداری کامل از این پروژه ملی، مشکلاتی همچون ترافیک و تصادف های متعدد به حداقل ممکن کاهش یافته و هم استانی های مستقدر در شهر جدید سهند نیز بتوانند در کوتاه ترین زمان به تبریز سفر کنند.

 انتظار داریم  در سالی که به نام سال همدلی و همزبانی نام گرفته است با افزایش وحدت بین مسئولان، تمامی وعده های گذشته و حال مسئولان محقق شده تا شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش ایران اسلامی و ارتقای رفاه اجتماعی باشیم.

* گزارش از : سید مرتضی مرتضوی

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (2)

قابل توجه آقاى سعيدى نماينده محترم مجلس كه يكسال پيش از وزير راه سوال كردند در مورد اين پروژه ولى به نتيجه نرسيدند
23:53:06 1394/02/10
امير
  
کلا برای مناطق آذربایجان دولت بودجه ای ندارد اما برای مناطق کویری مرکزی ........
13:20:32 1394/02/12
آذربایجان مظلوم من
  

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است