پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   32008  | تاریخ خبر : 1394/02/10  | ساعت : 13:25

یادداشت/

شبکه های اجتماعی تهدید یا فرصت؟


نصرنیوز: چند مدتی است ذهنم به موضوعی بزرگ مشغول است واژهای که باعث گندیدن اخلاق در جامعه  می شود و آن "فخرفروشی" است

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

وقتی دارای قدرت زیادی میشویم، فکر میکنیم توانایی انجام هر کاری را داریم و برای همین هم به دیگران فخرفروشی میکنیم؛ اما غافل میشویم از اینکه هرچقدر هم که قدرتمند باشیم در مقابل قدرت خداوند کبیر هیچ هستیم.
"دور دور "تفریح جوانان با ماشینهای لوکس
برای دیدن اوج فخرفروشی کافی است به پایتخت سفر کنید و پنجشنبه شبها سری به خیابانهای بالانشینان شهر تهران بزنید تا در ترافیک
خیابانها گیر کنید و از تماشای حرکات عجیب ماشینهای لوکس بچه پولدارها تعجب نمایید. این خودروها که معادل قیمت یک آپارتمان و یا
خانه های لوکس است خیابانها را به ویترین ثروتمندان تبدیل کرده است. ویترینی که هرکسی نمیتواند حتی جرئت مقایسه آن را برای خود
داشته باشد.
شنیده ها حاکی است شرکت خودروسازی پورشه بیش از هر شهر دیگری در خاورمیانه در تهران فروش داشته است. درحالیکه عده ی بیشماری از مردم با گرانی و بیکاری و بیماری و… دستوپنجه نرم میکنند عدهای اندک از ما نمیدانند از ثروت خود چگونه استفاده کنند.
آیا میتوان از دل پسر جوانی که سر سفره سبک وزن پدری زحمتکش که صبح تا شب کارگری میکند را فهمید، آن زمانی که فخرفروشی و
خوشگذرانی هم سن و سالان خودش در خیابانها نظاره گر هست ؟
امروزه بسیاری از مشکلات یک جامعه به علت نابرابری سطح رفاه اجتماعی است که باعث ایجاد معضلی یک طرفه به نام فخرفروشی میشود.
درحالیکه نعمتهای الهی زمینه ساز مسئولیتهای بزرگتر هستند و هر کس دارایی بیشتری از نعمتهای الهی در اختیارش قرارگرفته، باید دل مشغول آن مسئولیتهای عظیمترباشد. انسان مغرور، به دلیل همین نعمتها، بر دیگران فخرفروشی میکند، چرا چیزی دارد که دیگران آن را ندارند.
متأسفانه ماجرا در همین خیابانها تمام نمیشود و فخرفروشی پا به مراحل گسترده ای گذاشته است که دیگر منتهی به منطقه خاصی از یک شهر و خیابان ها نمی شود، اکنون موج جدید فخر فروشی به فضای سایبری کشیده شده است. ماجرای صفحه  " بچه پولدارهای تهرانی "در شبکه های اجتماعی هنوز از یاد نرفته است گویا آنها از پیش برنامه ریزی کرده بودند تا با نمایش وضعیت حال خود در حد فرا منطقه ای آن را به رخ جوانان پایین شهر کل کشور بکشند. آنها با این کار خود این شائبه را در اذهان عمومی به وجود آورده اند که به چه طریق پولهای آنچنانی دارند و ما چگونه میتوانم مثل آنان پولدار شویم؟
امروزه بیش از هر چیز دیگری بر روی فرهنگ مجازی؛ تهدیدها و چالشهایی که میتواند در فضای مجازی (شبکه های مجازی) مانند شبکه های اجتماعی منجر شود تأکید میشود.
تحولاتی که در فضای مجازی ایجادشده است باعث افزایش مخاطبان بیحدومرزی از تمام سنین، جنسیت و فرهنگها در اصطلاح شبکه های اجتماعی شده است.
اینستاگرام؛ فرصت یا تهدید؟
اینستاگرام؛ نام یک اپلکیشن است که طرفداران زیادی توانسته است از تمام نقاط دنیا برای خود کسب نماید و با در اختیار قرار دادن ابزارهای
ویرایش تصویر و افکت گذاریهای جذاب کار را برای مبتدیان و دوستداران عکس راحت ساخته است و به آسانی میتوانند تصاویر خود را با دیگران به اشتراک گذاشته باو اقدام به جمع آوری به اصطلاح "لایک " کنند.
"مایک کریگر " یکی از بنیانگذاران اینستاگرام، معتقد است که کاربران این برنامه میتوانند بسیار بیشتر از این تعداد باشند. به نظر وی فیسبوک و اینستاگرام، دو شرکت بدون مرز هستند آنها برای اینستاگرام یک شعار انتخاب کرده اند "اینستاگرام برای سرعت بخشیدن، ساده و زیبا شدن عکسهای موبایلی !"
گذشته از مزیتها یا معایب اینستاگرام، ازآنجاییکه این برنامه در سطح شبکه های اجتماعی محسوب میشود بایستی محتاطانه عمل کرد. روزانه حدود 50 میلیون عکس در سرورهای این اپلکیشن آپلود میشود که هر تصویر میتواند حاوی اطلاعاتی باشد که سوءاستفاده کنندگان از آن برای انجام مقاصد شوم خود میتوانند بهره ببرند.
برای درک عمیقتر ماجرا با ایجاد حساب کاربری در اینستاگرام آن را برای یک سال زیر ذرهبین قرار داده و به طریق گوناگون بازخورد و
واکنشهای کاربران را آزمودم، اما آنچه شواهد نشان داد به نظر میرسد اینستاگرام برای اکثر کاربران ایرانی خود به ابزاری برای اخلاق کشی،
بی بندوباری جنسی، از بین رفتن حریمهای خصوصی و ترویج فخرفروشی تبدیل شده است و میل انحرافی به سمت منفی بیشتر از سمت مثبت آن بود.
هرروز به تعداد کاربران ایرانی این برنامه افزوده میشود بدون آنکه متوجه شویم مرز سنی استفاده از آن تا 21 سال نیز پایین کشیده شده و این بدان معنی است که مسئله اجتماعی مهمی بنام آموزشوپرورش که یکی از نهادهای مهم و تأثیرگذار در تربیت افراد برای جامعه فردا محسوب میشود درخطر بزرگی قرارگرفته و نهادهای آموزشی ما باید بیشازپیش در تدوین و ارائه مسائل و فرهنگهای فضای مجازی در مدارس توجه داشته باشند و این کار مستلزم ساختار مناسب، برنامهریزی و سیاستگذاری مدبرانه دارد.
پدیده شوم فخرفروشی در این شبکه اجتماعی به جایی رسیده است که بازیگران، فوتبالیستها، بچههای پولدار، ... کوچکترین و جزئیترین
فعالیتهای روزانه خود را بر روی اینستاگرام قرار میدهند و جدیدترین مدل لباس و اتومبیل خود را نمایش عموم میگذارند. سایر جوانان فعال در این شبکه های اجتماعی با مشاهده این تصاویر برای تعیین اهداف و مسیر زندگیشان دست به ارزیابی خودشان با آنان میزنند. این مقایسه کردنها شاید برای تعدادی انگیزه پیشرفت باشد اما در حقیقت همیشه اثر مطلوبی نمیگذارد، چون افکار منفی پدیدار شده و دقیقاً نقطه آغازین یک بزهکاری اجتماعی خواهد بود. نقطهای که شروع تغییرات رفتاری بین خانوادهها و افراد در جامعه را پدید خواهد آورد.
آگاهسازی جوانان و خانواده ها پیرامون فضای مجازی نسبت به تهدیدات آن باید در سرلوحه مسئولین قرار بگیرد چراکه با رصد کردن صفحات ایجادشده در این شبکه مجازی متوجه خواهیم شد که تهیه عکس و قرار دادن آن در اینستاگرام برای عده ای به حدی اهمیت دارد که میتواند به از دست دادن جانشان تمام شود.
طبق آمارهای رسمی بیشتر جرائم مطرح در این حوزه به خاطر عدم آگاهی قربانیان این فضا بوده است و بایستی از طریق اطلاع رسانی و آشنایی با خطرات و تهدیدات در نحوه استفاده از این ابزارهای مجازی در سطح خانواده و اجتماع ریشهیابی و درمان گردد در غیر این صورت اینچنین فضاهایی موجب از بین رفتن معیارهای اخلاقی – اسلامی، از بین رفتن امنیت اطلاعات، سهولت خیانت در روابط زناشویی و ایجاد روابط نامشروع خواهد شد.
اینستاگرام میتواند برای بازاریابی و رونق کسب وکار، معرفی و مشاهده نقاط دیدنی شهر و کشور از دید توریستی، پیدا کردن دوستان و
همکلاسیهای دوران گذشته، ... و ابزاری برای تبلیغات دین و مذهب باشد اما تمامی این موارد بستگی به نحوه برداشت جامعه ای از کاربران دارد.
فضای سایبری حوزه هیجانات، احساسات و مدگرایی است و به محض اینکه حرکتی آغاز میشود افراد دیگر در همان راستا شروع به حرکت خواهند کرد و جوی جدید در فضای سایبری پدید خواهد آمد.
و درنهایت، هویت فرهنگی، به واسطه تعامل فرد با محیط پیرامون و آموزه ها از بدو تولد تا کهنسالی است. فضای مجازی یا بهتر بگوییم فضای سایبری، ترکیبی از هویتهایی هست که خود دربرگیرنده فرهنگهای مختلفی است. میتوانیم به جای ایجاد محدودیت و فیلترسازی در فضای سایبری، با آموزش، فرهنگسازی و تدوین وضع قوانین جهت برخورد با مجرمان جرائم اینترنتی مسیر درست استفاده از آن را به سمت خود تغییر دهیم.

...................................

به قلم روزبه بهروزی

...................................

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است