پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   107650  | تاریخ خبر : 1398/06/11  | ساعت : 09:40

شبنم خداخواه*

نقش رسانه ها در ارتقاي فرهنگ شهروندي


نصر: امروزه رسانه ها به عنوان يكي از نهادهاي اجتماعي ، عهده دار انتقال ميراث فرهنگي ، اجتماعي و ارزش هاي حاكم بر جامعه هستند.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

در عصر انفجار اطلاعات، ديگر اين حقيقت به خوبي مورد توجه قرار گرفته كه كاركردهاي آموزشي رسانه ها سهم قابل ملاحظه اي در انتقال ميراث فرهنگي و فكري شهروندان در جوامع انساني دارد.
رسانه ها به عنوان عاملان انتقال هنجارهاي فرهنگي و تاثير گذار بر جامعه، سالهاست مورد بحث قرار مي گيرند و شايد يكي از مهمترين كاربردهاي رسانه در فضاي كنوني جامعه ايجاد فضاي مثبت آموزشي در كنار رخدادهاي جامعه است.هرچند كه با بهره برداري درست از اين ابزار، ميتوان فرهنگ شهروندي را در جامعه تبليغ و آنرا به گفتمان اصلي جوامع شهري تبديل نمود ولي تاثير نقش  برنامه ريزان فرهنگي و اجتماعي در ارائه ي اين مهم به رسانه ها را نبايد ناديده گرفت.
نگاه آينده نگر به تاثيرات رسانه در دنياي كنوني نشان ميدهد، رسانه ها به راحتي مي توانند راه هاي كسب آگاهي و اطلاعات و همچنين الگوها و هنجارهاي فرهنگي مطلوب جوامع شهري را در اختيار شهروندان قرار دهند.
با شناخت درست رسانه ها از اهداف و سياست هاي فرهنگي جوامع، مي توان رسانه ها را به عنوان بازوان توانمند آموزش هاي شهروندي و ارتقاي فرهنگ شهروندي قرار داد.
رسانه ها ابزار مناسبي براي برنامه ريزان فرهنگي هستند تا با سريعترين، برترين و همگاني ترين شكل ممكن، بتوانند تاثيرگذارترين آموزش هاي فرهنگي و اجتماعي را در اختيار شهروندان قرار دهند.هر چند در اين ميان شناخت درست رسانه ها از فرآيند آموزش هاي شهروندي مطرح مي شود، ولي همراهي مديران شهري با رسانه ها موجبات ايجاد قدم هاي استوار و مثبتي را در بحث فرهنگ شهروندي فراهم خواهد آورد.
 امروزه خواسته يا ناخواسته، رسانه ها به بخش جدايي ناپذير زندگي مردم بدل گشته اند و بخش عظيمي از جامعه پذيري شهروندان از طريق رسانه ها انجام مي گيرد. نفوذ و تاثير رسانه ها در جوامع كنوني به حدي است كه برخي نظريه پردازان بر اين باورند كه رسانه ها اولويت ذهني و حتي رفتاري شهروندان و علي الخصوص كودكان و نوجوانان را تعيين ميكنند.
در اين ميان اگر رسانه ها  شناخت درستي از اهداف و سياست گذاري هاي فرهنگي و اجتماعي جامعه نداشته باشند، شايد شاهد ايجاد بحران هاي فرهنگي در شهرها باشيم كه نقش نيروهاي نظارتي ميتواند به كم شدن آثار زيانبار اين نقيصه كمك نمايد .
هرچند امروزه فرهنگ شهروندي به گفتمان غالب مديران شهري تبديل شده كه اين مهم نشاندهنده ي توجه ويژه برنامه ريزان و مديران شهري به ارتقاي سلامت جامعه است.
و از طرفي مديران شهري به كيفيت و تاثير رسانه ها در عملكردهاي عمراني ، فني و ... به خوبي واقفند
ولي به نظر ميرسد لازم است هماهنگي هاي گسترده اي در جهت ارتقاي فرهنگ شهروندي و ارائه ي آموزش هاي لازم از طريق رسانه ها به عنوان تاثيرگذارترين عنصر ارتباطي انجام گيرد. نگاه مثبت و آينده نگر مديران و برنامه ريزان شهري در بحث آموزش هاي شهروندي به رسانه ها و تاثيرات اساسي و ماندگار آموزش هاي رسانه اي علي الخصوص در بحث آموزش هاي شهروندي نمادي از دقت و توجه و نقش استراتژيك رسانه ها در حوزه هاي فرهنگي  و علي الخصوص فرهنگ شهروندي  مي باشد.
در اين ميان لازم است رسانه هاي جمعي، با ارائه محتواي لازم و اثربخش به عنوان اثرگذارترين عامل در  فرآيند آموزش هاي شهروندي و ارتقاي فرهنگ شهروندي در برنامه ريزي هاي شهري مورد توجه ويژه قرار گيرند.

* مشاور شهردار كلانشهر تبريز در امور بانوان

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است