پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   104919  | تاریخ خبر : 1398/04/13  | ساعت : 07:09

گزارش اختصاصی نصر از نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز؛

برندسازی صنایع دستی در حمایت دولت/ هنرمندان تزئینگر فرهنگ و هنر کشور


نصر:  آذربایجان شرقی و شهر تبریز که از دیرباز در خلق هنر و پرورش هنرمندان اصیل در کشور شهره است، میزبانی اش از هنرمندان سرزمین چهار فصل به آستانه ده سالگی رسید.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر نصر، مائده هنری ای که طی 9 سال اخیر بر پیشانی کهن آذربایجان؛ تبریز زیبا گسترده شده، دستان گوهرنقش هنرمندان را پر مهر فشرده و خاک قدوم آنان را سرمه چشم کرده است.
نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز که نیمه دوم تیرماه را برای میزبانی از هنر ایرانی برگزیده، ربان قرمز آغاز آن روز گذشته 11 تیرماه به دست معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور به یُمن رونق تولید هنرهای دستی و سنتی این مرز و بوم بُرش خورد.
"پویا محمودیان" معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در سفر یک روزه خود به تبریز، پیش از گشایش نهمین نمایشگاه صنایع دستی به برخی از کارگاه های فعال هنری تبریز در رشته های مختلف از جمله کارگاه های حکاکی روی فلز باروقی، کاشی هفت رنگ بقال اصغری  و موزه زنده سفال رفته و از نزدیک در جریان روند فعالیت آن ها قرار گرفت.
محمودیان در گفت و گو با خبرنگار نصر ضمن بیان اینکه ایران سومین کشور تولیدکننده صنایع دستی به لحاظ تنوع است، گفت: صنایع دستی، ایرانی‌ترین کالایی است که در کشور تولید می‌شود، چراکه مواداولیه بومی، دانش فنی و مهارت‌های سرمایه انسانی آن متعلق به کشور است.
وی افزود: ایران نخستین کشور جهان به لحاظ ثبت شهرها و روستاهای جهانی است به طوری که از مجموع استان‌های کشور، 31 استان ظرفیت منحصر به فرد در حوزه تولید صنایع دستی (در 295 رشته فعال در حوزه صنایع دستی) دارند که همین امتیاز بزرگی برای صنایع دستی کشور محسوب می‌شود.
معاون صنایع دستی کشور با اشاره به اینکه 75 درصد  از فعالین حوزه هنرهای دستی و سنتی را بانوان تشکیل می دهد، ادامه داد: بیش از 2 میلیون نفر از جمعیت کشور در حوزه صنایع دستی مشغول به کارهستند که 75 درصد آن‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند. فعالان این حوزه علاوه بر اینکه در بعد اشتغال‌زایی، کارآفرینی و ارزآوری برای کشور حائز اهمیت هستند، در حوزه اجتماعی نیز به عنوان سفیران فرهنگی کشور در سایر ملل ایفای نقش می‌کنند.

محمودیان با اشاره به تلاش سازمان میراث فرهنگی برای اختصاص بسته‌های حمایتی به هنرمندان و صنعتگران می‌گوید: با توجه به اینکه صنعتگران در ابعاد مختلف کاربردی، طراحی، تزئین و ترویج فرهنگ وهنر کشور نقش‌آفرینی می‌کنند باید از حمایت‌های لازم بویژه در زمینه پوشش بیمه‌ای برخوردار باشند و امید می‌رود بتوانیم در این سال که با عنوان سال «رونق تولید» نام‌گذاری شده است تسهیلاتی را در قالب بسته‌های حمایتی برای هنرمندان فراهم کنیم، هم اکنون در حال رایزنی هستیم و این مهم هنوز به نتیجه نرسیده است.
وی در خصوص برند سازی محصولات صنایع دستی نیز تاکید داشت: طی سال‌های گذشته حرکت کندی در زمینه برندسازی داشتیم، اما بعد از تلاش برای گفتمان سازی، فرهنگ سازی و مشخص کردن اهمیت حوزه برند در زمینه محصولات هنری و صنایع دستی، بحث برند سازی شتاب خوبی به خود گرفته است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور ادامه داد: بخش خصوصی به عنوان بازیگر اصلی حوزه صنایع دستی سعی کرده در حیطه خود فعالیت‌های خوبی را آغاز کند و ما نیز سعی کرده‌ایم همواره از هنرمندان و همچنین برندسازی حمایت کنیم.
محمودیان در خاتمه سخنان خود با تاکید بر اینکه بحث کاربردی کردن صنایع دستی هدفی است که در بحث تجاری سازی به دنبال تحقق آن هستیم، گفت: با کاربردی شدن صنایع دستی در زندگی مردم، قطعاً این صنعت می‌تواند در تمامی ارکان زندگی کاری و شخصی مردم جاری و ماندگار شود.

در ادامه روز نخست نمایشگاه صنایع دستی به سراغ چند تن از هنرمندان میهمان شکرت کننده در این نمایشگاه رفته و به گفت و گویی صمیمی با آنها پرداختیم.

گیوه بافی مدرن

هنر گیوه بافی ، نمادی ازمقابله و مقاومت زیبایی هنر ظریف دست در برابر جاده های سرسخت و سنگلاخی است، به عبارت دیگر در این اثر می توان نبرد و تقابل هنر و طبیعت را از نزدیک حس کرد.

گیوه از دو قسمت كفه و رویه تشكیل می شود، كفه معمولاً از لاستیك وچرم و رویی آن نخ یا ابریشم است. تا قبل از پیدایش صنعت لاستیك سازی، گیوه كش ها زیره را ازپوست گاومیش تهیه می کردند و رویه آن را ازنخ یا ابریشم با طرح های سنتی برگرفته از گلیم ها، جاجیم ها و ورنی ها نقش می بستند.
این هنر که در استان های غربی و مرکزی رایج است، در سال های اخیر با خلاقین جوان های مستعد و علاقه مند به این رشته هنری، زیبایی دوچندانی کسب کرده است.

"مریم جمالی" هنرمند جوان گیوه باف که در نهمین نمایشگاه صنایع دستی تبریز با هنر ظریف گیوه بافی از استان زنجان حضور دارد، با اشاره به اینکه گیوه بافی امروز با طرح های منحصربفرد جوانان طرح و نقشی مدرن تر به خود گرفته، ادامه داد: گیوه از جمله هنرهایی است که در این خطه از قدمت زیادی برخوردار است، اما طی گذشت زمان استفاده از آن کم رنگ شده بود و احتیاج به تغییری رنگین داشت تا کاربردی تر شود.

جمالی با بیان اینکه جوانان خوش ذوق زنجانی در سال های اخیر تغییرات مدرنی را در طرح گیوه ها اعمال کرده اند، ادامه داد: با توجه به تغییر سلایق در جامعه جوان کشور لازم بود تا در طرح های گیوه ها تغییری صورت گیرد تا مخاطبان به راحتی بتوانند با گیوه ارتباط برقرار کرده و براساس همخوانی با پوشش خود طرحح مورد نظر را انتخاب کنند، به همین منظور گروه هنری ما نیز برای مخاطبان جوان طرح های متفاوتی را ارائه می دهیم.

هنرمند جوان گیوه باف در ادامه سخنان خود به لزوم توجه به مدرن سازی صنایع دستی، تاکید کرد و گفت: با مدرن سازی و استفاده از روش های مدرن در تهیه صنایع دستی علاوه بر مخاطب پذیری گسترده، کسب بازارهای جهانی میسر خواهم بود.


لباس سنتی گیلان، برآمده از دل طبیعت

لباس‌های محلی گیلان با زیبایی خاص و سازگاری با اغلیم شمال ایران، هنوز هم در مناطق مختلف این استان زنان و مردان از لباس بومی و سنتی مختص خود استفاده می‌کنند.
 سابقه تاریخی لباس‌های محلی استان گیلان به اشیای کشف شده در چراغعلی تپه رستم‌آباد (مارلیک) برمی‌گردد. این یافته‌ها، انواع تزییناتی که بر روی دامن و پیراهن و پیشانی‌بند به کار می‌رفته‌اند را نشان داده است.
در گذر از نمایشگاه صنایع دستی تبریز که رنگ و بوی ایرانی اصیل را به مشام می رساند، غرفه های نورانی از رنگ طبیعت به چشم می خورد که اصالت و هویت اقوام مختلف را در طرح ها و دوخت های متنوع نشان می دهد.

"فرخنده نارنده ای" هنرمند و کارآفرین گیلانی که در این نمایشگاه با لباس های سنتی گیلان حضور یافته، طبیعت زیبای گیلان را به گونه ای در تلفیق رنگ و دوخت جای داده است که هر بیننده ای را در مقابل غرفه رنگینش نگه داشته و به سیر زیبایی های گیلان دعوت می کند.
وی در خصوص تولید لباس های سنتی در گیلان، اظهار داشت: لباس های سنتی اصل مهمی از هویت و فرهنگ یک منطقه است که می بایست هر زمان در حفظ آن  کوشا باشیم، در همین راستا من در گیلان با گشایش کارگاه تولید لباس سنتی با همکاری چند بانوی گیلانی در تلاش هستم تا بتوانم این هنر اصیل را تا جایی که توان دارم، استوار نگه دارم.

نارنده‌ای در ادامه نمایشگاه های ملی را فرصتی مناسب در راستای معرفی و همچنین حفظ هنرهای سنتی و سنت های بومی عنوان کرد و گفت: هربار که در نمایشگاه ها شرکت می کنیم با سنت ها و هنرهای اصیل متفاوتی آشنا می شویم که نسل جدید کمر بر حفظ و احیا آن ها بسته اند و این امری بسیار خوشحال کننده است، نمایشگاه تبریز هم از جمله نمایشگاه‌هایی است که همیشه هنرمندان راغب به شرکت هستند چراکه علاوه بر همکاری نزدیک در اجرای آن، مردم تبریز هنردوست هستند و استقبال خوبی از هنرهای جدید می کنند.

این گزارش حاکی است، نهمین نمایشگاه صنایع دستی تبریز در حالی برگزار می شود که در سال های اخیر شاهد تحولی بزرگ در تولید و ترویج صنایع دستی به خصوص توسط جوانان هستیم و انتظار می رود در کنار ورود نیروی جوان به این عرصه، روش های نوین در عرضه این هنر اصیل نیز به کار گرفته شود، لذا پیرامون برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در تبریز در گزارش های آتی به بررسی مسائل پیرامون عرضه و ترویج صنایع دستی با روش های نوین خواهیم پرداخت.

گزارش از نویده رئوف فرد

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است