پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   104051  | تاریخ خبر : 1398/03/28  | ساعت : 15:40

سلسله گزارش های اختصاصی «نصر» از "جای خالی موزه کودک در شهر موزه ها"/

آشنایی کودکان با هویت تاریخی، سدی بر بی هویتی فرهنگی / فقدان انجمن موزه کودک در کشور


نصر: پژوهشگر حوزه توریسم و گردشگری تبریزی، گفت:باید توجه داشت که آموزش علاوه بر اینکه در جامعه امری پرتکرار و بدیهی است، جایگاه ویژه ای نیز در تشکیل هویت اصیل اجتماعی دارد.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر نصر، اهمیت دوران کودکی سال هاست که در کشورهای توسعه یافته مطرح شده و بر همگان واضح است که اعتلای کشورها و تمدن ها در گرو سرمایه گذاری بر روی نیروهای انسانی در حال رشد است.

ایجاد علاقه در نسل آینده نسبت به تاریخ و فرهنگ کشور، ادبیات ، اشیا موزه ای ، فضاها و بناهای تاریخی همه می توانند به ابزاری بدل شوند که از طریق آموزش های غیر مستقیم تأثیر بسزایی بر ذهن کودکان داشته باشند

برگزاری نشست های تخصصی کودک و میراث ، برگزاری تور پژوهشی عروسک در موزه ها ، برگزاری برنامه آشنایی کودکان با موزه ها و در نهایت ایجاد موزه تخصصی کودک از جمله اقداماتی است که انتظار می رود متولیان امور میراث فرهنگی استان و کشور به آن توجه داشته باشند.

بی شک نقش موزه ها در آموزش کودکان و بزرگسالان در پیوند با هویت انسانی، تاریخی و اجتماعی بی همانند است؛ پدیده ای که از سوی نهادهای دولتی و مدنی کمتر درک می شود. دیدن، یک امر آموزش پذیر است و مخاطبان موزه های ما از کودکی هیچ دوره و کارگاهی درباره حضور و نقش خود در موزه ها ندیده اند. کودکان ما نه جایی در موزه های همگانی دارند و نه خود صاحب موزه ای هستند.

در این راستا جهت بررسی اهمیت ایجاد موزه کودک و همچنین ارزیابی جایگاه گردشگری کودک در جامعه کنونی ایران در مقایسه با سایر کشورها به گفت و گویی صمیمی با "سامره پورمرادیان" دانش آموخته دکتری مدیریت گردشگری در دانشگاه اتریش و استاد دانشگاه تبریز پرداختیم که این گفت و گو در دو قسمت مجزا منتشر می شود، آنچه در ادامه این گزارش ذکر شده قسمت نخست این گفت و گو است.

آشنایی کودکان با هویت تاریخی، سدی بر بی هویتی فرهنگی

در عصر حاضر کودکان در محاصره ابزار مدرن ارتباطی و تکنولوژی های جدید قرار گرفته اند که به دنبال آن نسبت به نسل های گذشته از ارتباط های جمعی رو در رو بهره کمتری برده اند و با کم رنگ شدن ارتباط کودکان با بزرگسالان و همچنین عدم آموزش های فرهنگی، بحران هویت در جامعه آتی کشور محتمل خواهد بود.

"سامره پورمرادیان" با اشاره به اینکه آموزش و پرورش کودکان براساس دانش روز و تکیه بر هویت تاریخی نقش کلیدی در انسجام هویت آینده جامعه دارد، ادامه داد: باید توجه داشت که آموزش علاوه بر اینکه در جامعه امری پرتکرار و بدیهی است، جایگاه ویژه ای نیز در تشکیل هویت اصیل اجتماعی دارد. کودکان که در بطن جامعه کنونی ریشه دوانده و در سال های پیش رو درخت هویتی آن ها با کسب دانش روز و فرهنگ گذشته به بار خواهد نشست می بایست از آموزش غنی برخوردار باشند.

پورمرادیان با تاکید به اینکه آموزش ها و رفتارهای اولیه با کودک آینه ی تمام نمایی از نحوه برخورد کودکان با مسائل آتی زندگانی خواهد بود، اظهار داشت: با در نظر گرفتن اصول اولیه آموزش در تربیت کودکان می توان نحوه برخورد کودکان را با مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی و هنری کشور پیش بینی کرد، با توجه به اینکه کنجکاوی یکی از مهم ترین ویژگی های کودکان بوده و کشف دنیای پیرامون را برای آن ها میسر می کند، لذا با آموختن صحیح و فرهنگ سازی درست، حس کنجکاوی در آن ها همیشه در جریان خواهد بود و طبیعتا در خصوص مباحث تاریخی و هویتی نیاز به دانستن را در خود احساس خواهند کرد.

استاد مدیریت گردشگری دانشگاه تبریز، با بیان اینکه مباحثی چون گردشگری و موزه کودک در کشورهای توسعه یافته از دیرباز مورد توجه صاحب نظران و فعالان این حوزه قرار گرفته است، ادامه داد: گردشگری کودک و ارتباط کودک با موزه از جمله موضوعاتی است که می بایست در سیاست های کلان هر کشور جای رفته و به نحو احسنت اجرا شود، چرا که کودکان به عنوان جهانگردان کوچک همواره در حال کشف هستند و در برخورد با موزه ها و جاذبه های مختلف گردشگری کنجکاوخواهند بود، لذا با تعریف درستی از موزه و اهمیت شناخت موزه و محتویات آن، زمینه لازم را جهت فراگیری تاریخ و فرهنگ جامعه برای کودکان فراهم خواهیم ساخت.

وی با اشاره به اینکه شهر تبریز به سبب وجود موزه های تخصصی و متعدد، در کشور به عنوان شهر موزه ها شناخته شده، از عدم وجود موزه تخصصی کودک و همچنین کارشناسان متخصص موزه داری کودک در موزه های تبریز، انتقاد کرد و گفت: علی رغم اینکه تبریز به عنوان شهر موزه ها در کشور شناخته شده و بخش عظیمی از تاریخ را در دل خود جای داده، اما متاسفانه علاوه بر اینکه موزه تخصصی کودک در شهر وجود ندارد، تدابیر لازم نیز جهت حضور کارشناسان کودک در موزه ها در راستای راهنمایی و آشناسازی کودکان با محتوای موزه اتخاذ نشده است. به عبارتی کودکان ما پیش از ورود به موزه هیچ اطلاع و درکی از ماهیت موزه و کاربرد محتوای آن ندارند...

فقدان انجمن موزه کودک در کشور

در راستای تشکیل موزه کودک، در گام نخست همانند سایر انجمن های وابسته به میراث فرهنگی، تشکیل انجمن تخصصی موزه کودک نیز امری ضروری است، هدف اصلی انجمن های میراث فرهنگی جلب حمایت های مادی و معنوی مردم و تشریک مساعی همه جانبه آنان در زمینه حفظ و احیاء، تحقیق و پژوهش و نهایتاً معرفی و آموزش میراث فرهنگی کشور است.

پورمرادیان با اشاره به ضرورت تشکیل انجمن موزه کودک در کشور، افزود: با توجه به اینکه  تشکیل انجمن موزه کودک پیش زمینه ای ضروری برای مطالعه، پژوهش و هم اندیشی میان متخصصان و صاحبان اندیشه در راستای ایجاد موزه تخصصی کودک است، لذا آنچه در جامعه کنونی ما فقدان آن بصورت جدی مشاهده می شود، عدم تشکیل انجمن موزه کودک است.

وی با بیان اینکه کودکان حلقه اتصال گذشته غنی و آینده ای روشن هستند، اظهار داشت: ایران زمین دارای تاریخی غنی و ظرفیتی بالقوه جهت ساختن آینده ای روشن است که در این راستا کودکان مهم ترین نقش را در اعتلای این هدف دارند، به همین دلیل آموزش دقیق و مطلوب تاریخ به کودکان در کنار دانش نوین زمینه توسعه کشور را فراهم خواهد کرد.

پژوهشگر حوزه گردشگری در ادامه با تاکید به اینکه سیاست گذاری ها در راستای گردشگری و موزه داری کودک می بایست براساس بررسی و بهینه گزینی از تجارب سایر کشورها انجام گیرد، گفت: برای دستیابی به نتیجه ای مطلوب در این راستا می بایست علاوه بر استفاده از تجارب داخلی از تجارب سایر کشورها که در این حوزه سابقه چند دهه ای دارند بهره برد.

 

گفتنی است، با توجه به اهمیت نقش آموزش صحیح فرهنگ و تاریخ به کودکان در پایه ریزی آینده ای درخشان برای کشور و لزوم فراهم سازی بستر مناسب برای آشتی کودک و جامعه، بخش دوم گزارش اختصاصی نصر از "جای خالی موزه کودک در شهر موزه ها" با تمرکز بر مباحثی چون اقدامات لازم برای تشکیل موزه کودک، بررسی موزه های کودک کشورهای توسعه یافته و پیش بینی  تاثیر پردازش گردشگری کودک در جامعه در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

 

............................................................

گزارش از نویده رئوف فرد

............................................................

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است