پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   103986  | تاریخ خبر : 1398/03/26  | ساعت : 12:12

گزارش/

وضعیت نامناسب بلوار ورودی شربیان


نصر: بلوار ورودی شهر شربیان از سمت دوزدوزان بخاطر وضعیت نامناسبی که دارد به یک معضل برای شهروندان شربیانی و رانندگان و مسافرین عبوری تبدیل شده و جالب آنکه متولی آن هم مشخص نیست؟!

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش نصر ، چندین سال قبل شهرداری شربیان برای توسعه شهر و در راستای ساماندهی ورودی های شهر،  اقدام به احداث بلوار در ورودی این شهر نمود و با توجه به امکانات و منابع مالی محدود شهرداری ، این پروژه بصورت اساسی و زیربنایی و در مفهوم واقعی بلوار با زیرساختهای تعریف شده اش اجرا نگردیده است و لذا  با گذشت اندک زمانی  از بهره برداری آن ، بخاطر وضعیت نامناسب بلوار از لحاظ زیرساختی و ایجاد گودال های عمیق ، نیمه عمیق و سطحی در آن و جمع شدن آب در آن در ایام بارندگی  ، همیشه ایام تردد در آن با مشکل مواجه بوده است .


بعد از تغییرات مدیریتی که در سطح مسئولین ادارات ، نهادها و همچنین تغییراتی که در سطح نفرات شوراها و مدیریت اجرایی شهر روی می دهد نگرش ها نیز به برخی موضوعات با تغییر همراه می شود.
با توجه به جلساتی که در سالهای گذشته در خصوص تعیین تکلیف نهاد متولی رسیدگی به وضعیت بلوار ورودی شهر شربیان در محل بخشداری مهربان و با مسئولیت بخشدار مهربان و با حضور اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار شربیان و همچنین  مسئولین راه و شهرسازی و راهدای و حمل و نقل جاده ای شهرستان سراب تسکیل گردیده است ، مشخص می شود که نه اداره راه و شهرسازی شهرستان سراب برای خود مسئولیت مستقیمی  در خصوص رسیدگی به وضعیت این جاده قائل می شود  و نه شهرداری و  شورای شهر شربیان ؟! و هرکدام به ترتیبی می خواهند از قبول و داشتن هرگونه مسئولیت در خصوص نگهداری و بازسازی اساسی آن ، باصطلاح شانه خالی کنند .


شورا و شهرداری شربیان معتقد است وقتی که محدوده ای جزء محدوده خدماتی شهر شربیان محسوب نمی شود و شهرداری اختیاری قانوناً در آن خصوص ندارد و استعلام در اراضی این محدوده از اداره راهدای و حمل نقل جاده ای صورت می گیرد و اگر نفعی هم داشته باشد برای آنهاست ،  ارائه هرگونه خدمات و انجام هر گونه هزینه ای از منابع مالی  شهرداری شربیان در آن خلاف قانون و مقررات حاکم در شهرداری هاست و در صورت هرگونه هزینه کردی باید  پاسخگوی نهادهای بازرسی و نظارتی باشند و از سوی دیگر اداره راه و شهرسازی و یا راهداری و حمل نقل جاده ای شهرستان سراب نیز نمیخواهد با امضاء نمودن یک صورتجلسه برای خود تعهد مالی و کاری  ایجاد نموده  و به سبب آن زیر بار مسئولیت رفته و بعد از آن پاسخگوی مقامات و افکار عمومی نیز شود.

حال مشخص نمی شود که چرا اداره راه و شهرسازی زمانی اجازه می دهد که در محدوده ای که قانوناً تحت مدیریت آن اداره می باشد پروژه ای اجرا شود و بعد از آن نه راضی به دادن امتیازات قانونی آن به شهرداری می شود و نه خود مسئولیت بهره برداری و نگهداری آنرا بر عهده می گیرد و این چنین میشود که همیشه ایام و در پی افزایش  اعتراضات مردمی به وضعیت نامناسب جاده ، موضوع به صورت کداخدا منشی در سطح بخش برای اندک زمانی حل و فصل می گردد و شهرداری شربیان و راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان سراب برای ایام کوتاهی از مواضع خود کوتاه آمده و تعهداتی را عهده دار می شوند .

با توجه به وضعیت بلاتکلیف بلوار ورودی شهر شربیان ،  این سوال مطرح می شود که نقش شورای ترافیک در اجرای پروژه ها راهسازی در مبادی ورودی شهرها چیست و آیا شهرداری مختار است که بدون جلب نظر آنها پروژه ای را شروع و اجرا نماید ؟ و اگر شهرداری بدون داشتن مصوبه شورای ترافیک ،  پروژه ای را بعنوان پروژه داخلی شهرداری تعریف و اجراء نماید در صورت بروز حادثه ای ناگوار چه کسی پاسخگو می باشد و مسئولیت با چه ارگان و نهادی می باشد ؟

طبق قانون اگر محدوده خدماتی و  حریم برای شهرها تعریف و مصوب می شود مسئولیت و وظایف هر تشکیلاتی نیز در این میان مشخص می شود و هر ارگان ، نهاد ، سازمان و تشکیلاتی در چار چوب قانون و مقررات می توانند عمل نمایند و اگر مجموعه ای به قانون و مقررات پای بند نمی باشد و در زمان مسئولیتش کسی هم پیگیر کارهایش نیست بعد از رفتنش ، مقصر دانستنش هم هیچ دردی را دواء نمی کند و این واقعاً جای بحث است که چرا با موضوعی که احساس می شود طبق قانون و مقررات عمل نمی شود چرا در همان زمان برخورد صورت نمی گیرد تا از ادامه و تکرار آن جلوگیری شود .


احداث یک بلوار شرایط و ضوابط خاص خود را دارد و صرف مسطح کردن حاشیه جاده و ریختن مخلوط شن و ماسه برای روی اراضی کشاورزی و صاف کردن آنها و بعد از مدتی پاشیدن قیر و ریختن آسفالت و جدولگذاری ، نامش احداث بلوار نمی باشد ، چرا که وقتی محلی به نام بلوار تغییر نام می یابد انتظار می رود که زیرساختهای فراهم شده نیز در حد استاندارد  بلوار باشد و نباید  با گذشت اندک زمانی ، شاهد رویش چاله و گودالها و جمع شدن آب در سطح بلوار بود .

هر ریالی که از بیت المال برای اجرای پروژه ای هزینه می شود باید با حساب و کتاب و توام با برنامه ریزی و آینده نگری همراه باشد والا تغییر نام یک محل از جاده به بلوار و کلی آمار دادن در خصوص هزینه های صورت گرفته و هزینه کلی اجرای پروژه صرفاً نمی تواند موثر و  راهگشا باشد و انتظار می رود که در زمان اجرای پروژه ای که در زیرساختها مشکلی وجود دارد ، همان موقع اجرا برطرف شود و اگر تشکیلاتی خارج از چار و چوب و وظایف خود پروژه ای اجرا می کند همان زمان توقف عملیات صورت گرفته و مسئولیتها مشخص و تعیین تکلیف شود والا بعد از گذشت مدت زمانی و ایجاد مشکل ، بدنبال مقصر گشتن دردی را دواء نمی کند و تنها نتیجه این گونه کارها ،  آن بدبین نمودن مردم به عملکرد مسئولین می شود ، چرا که وقتی  د ر خصوص یک پروژه ای 2 مجموعه دولتی و عمومی هیچکدام قبول مسئولیت نمی کنند این موضوع مطرح می شود  که چرا اجازه داده شده است آن پروژه اجرا شود و اگر اجرای آن قانونی است اکنون نیز باید برای نگهداری و مناسب سازی آن قبول مسئولیت نمایند و اگر غیر قانونی اجرا شده و اکنون مسئولیتی متوجه اداره تحت مدیریتش نمی باشد ، آن مقام مسئولی که قانوناً در جلوگیری از اجرای بدون مجوز آن پروژه کوتاهی نموده است اکنون باید جوابگوی عملکرد خود بوده و تاوان پس دهد.

گزارش از قاسم وفادار مهربانی

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است